Kristin Meersschaert - Mixed media
Nyumbani – Thuis
In het tweede jaar in het projectatelier aan het IKA in Mechelen maakte Kristin Meersschaert het werk ‘Nyumbani - Thuis’ in het kader van Erfgoeddag 2024. Hiervoor werkte ze met textiel, textielverharder, touw, zand en bamboe. De terracotta kleur verwijst enerzijds naar de rode stoffige zandwegen in Tanzania en anderzijds naar de Vlaamse bakstenen, twee plaatsen die ze voor een lange periode ‘thuis’ kon noemen. Het werk lijkt op een rustig huiselijk tafereel waarbij de was aan de lijn hangt te drogen. De gaten in de textiel verwijzen naar onze imperfecties en kwetsbaarheden als mens. ‘Thuis’ is de plaats waar we deze mogen tonen, waar we mogen zijn wie we zijn, inclusief onze tekortkomingen. Hiermee knoopt Kristin Meersschaert terug aan bij het thema van de verbindende communicatie waar ze in haar keramiek rond werkte.
Verbondenheid en Kwetsbaarheid
In 2019-2020 ging Kristin Meersschaert als afstudeerproject in de keramiekopleiding haast vanzelfsprekend op zoek hoe ze “verbondenheid” in klei kon vormgeven. Het gedachtengoed van de geweldloze verbindende communicatie intrigeerde haar al enkele jaren.
Het inspirerende vertrekpunt van die zoektocht vond ze op vakantie in Zuidwest USA. De overweldigende natuurpracht van de gelaagde zandsteenformaties in de canyons en in de nationale parken symboliseerde voor haar verbondenheid doorheen miljoenen jaren geschiedenis. Miljoenen jaren van natuurkrachten die inwerken op verschillende lagen zandsteen, die hun kleur krijgen door de inwerking van mineralen.
Gedurende enkele maanden experimenteerde ze met kleuren van klei, met technieken om de gelaagdheid en het lijnenspel van de canyons te benaderen, met baktemperaturen en glazuren. De gebruikte technieken hadden vaak gemeenschappelijk dat het eindresultaat onvoorspelbaar was.
Voor Kristin Meersschaert zijn voelen, kwetsbaarheid, authenticiteit, imperfectie, loslaten, mildheid en verstilling essentiële elementen van verbindende communicatie. Deze concepten waren een hulpmiddel om te beslissen met welke technieken en resultaten ze verder werkte in haar zoektocht qua vormgeving. Zo ontstonden onder andere deze eenvoudige werken “Verbondenheid 1” en “Verbondenheid 2” waarin het licht een belangrijke rol speelt en het speelse werk “Kwetsbaarheid”.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat dit het fundamentele gemis is waar we zo onder lijden. We missen de voedende aanwezigheid die voortkomt uit een echte ontmoeting. We lopen zowel de ontmoeting met onszelf als met anderen mis.”
Thomas d’Ansembourg in “Stop met aardig zijn. Wees echt, wees jezelf, wees eerlijk!”
Contactgegevens