Liesbeth Marit - Fotografie
Oorspronkelijk startte Liesbeth Marit (°1979) met schilderkunst aan LUCA, School of Arts in Brussel. In haar verdere opleiding aan het HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten, Gent) week het stilstaande beeld uit de schilderstudie voor zintuiglijke installaties, waar de beleving van de toeschouwer centraal stond.
Deze studies schemeren door in haar latere werk, dat zich eerst richtte op film, en nadien op fotografie.
Haar kadrages verraden nog steeds het oog van de schilder, en haar aangehouden schots neigen naar het ritme van een beeldend kunstenaar. Daardoor lijken haar films wel tableaux vivants.
Hetzelfde geldt voor haar foto’s die ze presenteert in lichtboxen en prints, als stills uit een film. Het is alsof ze die verschillende kunstvormen langzaam in elkaar wil weven.
In haar vierde productie YURI and the frustration of our ponies (2012) werden het gesproken woord en het verhaal zelf belangrijker.
Voor 4X7 (2017, Canvas tv) maakte ze een korte documentaire die de grens tussen fictie en realiteit verkent.
De laatste jaren focust ze zich volop op fotografie. In dit medium verkent ze verder de periferie van verbeelding en werkelijkheid.
Haar werken waren te zien in WORM (Rotterdam), de Centrale voor Hedendaagse Kunst (Brussel), Museum M (Leuven), Het Kunstenhuis (Harelbeke), BAD Belgium Art & Design (Gent), Vooruit (Gent), De Brakke Grond (Amsterdam), De Markten (Brussel), ZSenne Art Lab - PhotoBrussels Festival (Brussel), DISKUS (Aalst), Centrale Montemartini (Rome), Galerie 10a (Otegem), RUIMTE P60 (Assen) , North Sea Jazz (Rotterdam).